nuff add

Feb 20, 2011

Keikhlasan Itu Penting.

This entry will be in Malay because I feel think this topic, keikhlasan or sincerity is better said in Malay (for me) than in English. So to my English speaking audience, I'm sorry*deep bow*. Or you could just Google translate this entry, might be a bit off, but you'll the whole picture. Plus, there's a spoiler for the next chapter of KWMS at the bottom *wink*


KEIKHLASAN.


Apa perkara pertama yang terlintas di fikiran anda bila perkataan itu di disebut? Hadiah? Kata-kata? Perbuatan?
Pada saya, bila topic keikhlasan disebut, secara automaticnya, saya akan terfikir tentang makanan. Yes, MAKANAN. ish budak asyik pikir makan jerk. 


Saya tidak menafikan, sama memang kuat makan (duh..). Tapi kaitan antara makan dengan keihlasan ini memang pada sangat-sangat bak pinang di belah dua la..hehe saya slow sikit bab peribahasa nie..


Apa kaitan keikhlasan dengan makanan? Okey, first sekali, bila kita lapar, mesti kita akan carik makan kan?(terkecuali orang yang sedang ber-crash diet, sebab diorang sangat paranoid dengan diri sendiri) So, bila kite carik makan, mesti kite carik makan sedap kan? bila kita nak makan sedap, mesti measti nak yang worth the money kan? So, apa yang terjadik bila kiter dah lapar tahap boleh makan kuda belang dan bila pegi makan kat kedai nie makanan yang diserve adalah tidak sedap? Mestilah kita marah kan?


So topic keihklasan dengan makanan nie sebenarnya ialah keihklasan orang yang menjual makanan tersebut. Mereka nie menjual makanan dengan ikhlas untuk mencari rezeki atau sekadar nak untung sahaja. Confius? Saya sangat tidak faham dengan peniaga-peniaga yang sanggup menjual makanan yang tidak sedap dan sangat kedekut on the portion. Kalau betulah mereka ikhals meniaga untuk mencari rezeki untuk memberi ahli keluarga makan, kenapa mereka perlu KEDEKUT. Kalau boleh nak menjimatkan sejimat-jimatnya bahan-bahan yang digunakan untuk memasak. Mee/kiew tiow/ meehoon yang tak cukup kicap. Apam balik yang kalau boleh senipis epidermis bawang lagi bagus.Tomyam campur yang kalau boleh satu bahagian ayam utuk 20 pinggan. Kan Nabi ajar buat apa-apa sekali pun kenalah dengan niat yang ikhlas. Kalau meniaga setakat nak untuk untung jer, baik tak payah. Berbakul-bakul kene sumpah dengan pelanggan sebab makanan tak sedap dengan harga yang mahal. 


Dari pengalaman saya, kedai-kedai yang menjual dengan ikhlas nie untung dan sentiasa ada orang datang makan ke kedai dia. Dan sememangnya saya suka mencari kedai-kedai makan di mana sahaja. So apa yang penting? bukan sahaja kerjasama, Malah KEIKHLASAN itu adalah sangat penting. Renung-renung lah kan jikalau ada terniat untuk meniaga atau terlibat dalam bidang perkhidmatan. 


For KWMS, well, it's not really a spoiler, more of a announcement. The raws for this month will be late. I will try to post it around the 26th because I'm gonna be off to Indonesia from tomorrow; the 21st; till the 24th and can only pick up the magazine on the following day. So if you can find raws somewhere else. Go for it. HQ scan from me will have to wait. :)


PS: Okay fine, spoiler form official page
碓氷に気持ちを伝えた美咲。そして…!?
Misaki and Usui have confirmed their feelings. And....!?


PSS: Ahh...about Mishounen Produce..Ankemaybe has already translated the chapter. Her page is on the left hand side.

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Heey,

    Have fun in Indonesia!!!!
    I do have a question. I know you do KWMS. But I was wondering are you still doing FTAK?
    Hopefully you'll answer.

    xxx

    Gothicelfs

    ReplyDelete
  3. so glad that i found your blog again as i lost all my bookmarks recently!
    evie

    ReplyDelete
  4. [kaitan antara makan dengan keihlasan ini memang pada sangat-sangat bak pinang di belah dua la]

    haha... bak pinang dibelah dua lagi tu :P

    Mmg betul pun. Kadang-kadang rasa tak puas makan. Padahal dah bayar mahal, tapi rasa tak berbaloi pun.

    Wandered here as I saw that you were the one who posted the previous KWMS chapter scans. Thanks for those awesome scans! :)

    ReplyDelete